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「私とは何か」
この問いが、生きづらさを抱えた幼少期から続く、今も変わらぬ僕の原点です。

僕にとって「絵を描く」とは、「私が私ならざるものへと変容する冒険」です。

「私」というのは、「他者」に育まれていると人生の折々で常に感じます。去年、初めて子をさずかり、その子と接する中で、今まで知らなかった「私」を感じました。それは子との関わりの中で「私」が変容し、世界が違う姿で立ち上がってくる瞬間であり、驚くと共に、「私」そのものに突き付けられる問いでもありました。

子どもが産まれた、庭の金木犀が咲いた、きみと結婚した、道端で挨拶を交わす、夢の中で化け猫が死んだ、自転車が壊れる、風がやんだ――そんなすべての「私」をめぐる他者(あなた)たちとの物語の中で絶えず変容する「私」を具現化し感じるために、僕は絵を描き続けます。

このプロセスにおいて、手ごたえのある他者と世界に出会い、「私」が「私」ならざるものへと変容する冒険を遂行するために大切にしていることが4つあります。

① 「実存的な体験」(「私」の構成要素)
人生という季節の折々に、直接、僕の五感にふれてきたすべてのことが――思い出すことができない体験も含め――そのすべてが、僕にとって最もリアルに感じる「私」を構成する他者です。これこそが制作の拠り所だと、つねに肝に銘じます。ここには、自然発生したすべてのイメージ、夢も、まどろみの意識の中の出来事も、その時のこころの動きも、すべてのものが含まれます。

② 「多層性」(「私」の構造)
内と外とのあらゆる体験が、時に重なり、時に浸透し、時に対立し、こだまし合いながら、1人の「私」という渾沌が生成します。その、絶えず揺れ動き、変容し、様々な顔を見せながら移りゆく、その瞬間、瞬間の「私」を描きとめます。

③ 「平等に漂う意識」(より開かれていくための「私」の在り方)
かつて、創作において、頭で意味や目的を考えれば考えるほど、囚われ、何も描けなくなる「私」がいました。そこで、平等に漂うような囚われのない意識で、小さな自我によって囚われる「私」という存在の輪郭線をとろけさせ、「私」が「私」ならざるものへとより開かれていく在り方。

④ 「調和」(まだ見ぬ「私」への信頼)
「私」や「自然」という混沌は、一見したところ無秩序であっても、「調和」へと向かう力を内に秘めた渾沌であると考えます。混沌と対峙する時、時に僕をさいなみ、不安に陥れますが、「調和」を信じ、意識を平等に漂わせることで、囚われることなく、突き進んでいきたい。

【実現のための制作方法】
とりためた写真、日記、夢、自然発生したイメージ、生活の中で生まれるゴミなど「私的な体験」の諸断片を、「平等に漂う意識」で、ランダムに「多層的」に画面上へ重ねてゆく。こうして自ずと生まれる作品を生起させる。

このような実践の中で、「私」とは何かが僕は問われ続けます。「私」が「私」ならざるものへと変容し、その問いを全身で受け止め続けることで、僕は初めて「私」という確かな実在感を感じることができます。

「私はあなた、あなたは私――」

2018年4月30日 垂谷 知明

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“Who am I?”

This is the question I have been asking myself since early childhood, when I already found it difficult to live.

For me painting a picture is an adventure transforming myself into what I am not.

I feel on various occasions that I am nurtured by the presence of others. We have been blessed with a child since last year. When I am with the child, I am aware of “myself” whom I haven’t known before. It is the moment when I am transformed through my relation with the child and a new world comes into being. It is not only a surprise but also a question posed to me.

A child was born, the fragrant olive tree bloomed in the garden, we got married, I greet somebody on the street, a goblin cat died in a dream, the bicycle broke, the wind died away—these are the stories of “others as you” around myself, in which I am always changing. In order to express and feel the ever-changing self, I continue to paint pictures.

In this process four things are important to me, which I always bear in mind. They help me to sense the solid presence of other persons and things in the world, and to carry out an adventure of transforming myself into what I am not.

① “Existential experience” (my components)
Everything that appeals to the senses in the seasons of life, including the memories that cannot be recalled, is the other that constitutes my real identity. This is the basis of my work, and I engrave it on my heart. Here is embraced everything—images spontaneously generated, dreams and visions, happenings in the consciousness of a doze, and emotions stirring in my heart.

② “Multilayer structure” (the structure of “I”)
All experiences both interior and exterior sometimes overlap, sometimes penetrate, sometimes conflict, echoing with each other and generating a chaos called “I”. I try to anchor in a picture my momentary self, which constantly sways, changes and passes, putting a different face each time.

③ “Evenly-suspended attention” (how I should be in order to be more open)
Formerly, the more I thought about the meaning and purpose of creation, the more trapped I became, which prevented me from producing anything. Now I try to keep my consciousness unprejudiced and floating evenly so that I may become free from the small self in whom I am trapped, my contour may melt, and I may be open to what I am not.

④ “Harmony” (trust in my unknown self)
Though the chaos of nature and the self appears to be without any order, I think it is a chaos in which a power is hidden, which eventually leads to harmony. When I face chaos, it afflicts me and makes me feel uneasy. But I will believe in “harmony”, and, with my consciousness floating evenly, go forward with an unbiased mind.

【the method of production to realize myself】
With “evenly-suspended attention”, I pile up on a picture randomly and in a multi-layered manner the fragments of my “personal experience” such as pictures taken, diaries, dreams, images generated spontaneously, and rubbish thrown away in our daily lives. Thus the picture arises of its own accord.

In this practice I keep on asking who I am. By continuing to change myself into what I am not, and to respond to the question with my whole being, I come to feel the solid reality of myself.

“I am you, and you are I … .”

30 April 2018 Tomoaki Tarutani










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